http://www.e-müfredat.gov.tr adresini ziyaret ederek konuyu daha iyi inceleyip,kayıt olabilirler.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI
DERS KİTAPLARI VE EĞİTİM ARAÇLARI YÖNETMELİĞİ
12 Eylül 2012 ÇARŞAMBA
Resmî Gazete
Sayı : 28409
YÖNETMELİK
Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI DERS KİTAPLARI VE EĞİTİM
ARAÇLARI YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı,
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı örgün ve yaygın eğitim kurumlarında okutulacak ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı,
öğretmen kılavuz kitapları ile Bakanlıkça hazırlanacak, satın alınacak veya
hibe yoluyla sağlanacak diğer eğitim araç-gereçlerinin Türk millî eğitiminin
genel amaç ve temel ilkelerine uygun olarak niteliklerinin belirlenmesi,
hazırlanması, hazırlatılması, incelenmesi, inceletilmesi, değerlendirilmesi, kabulü, uygunluk süresi, ilanı,
yayımlanması, dağıtımı, inceletme ve inceleme ücretleri ve ders kitapları
üreten yayınevlerinde aranacak kriterlerle ilgili usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Millî
Eğitim Bakanlığına bağlı örgün ve yaygın eğitim kurumlarında okutulacak ders
kitabı, öğrenci çalışma kitabı, öğretmen kılavuz kitapları ile Bakanlıkça
hazırlanacak, satın alınacak veya hibe yoluyla sağlanacak diğer eğitim
araç-gereçlerinin niteliklerinin belirlenmesi, hazırlanması, hazırlatılması,
incelenmesi, inceletilmesi, değerlendirilmesi, kabulü, uygunluk süresi, ilanı,
yayımlanması, dağıtımı, inceletme ve inceleme ücretleri ve ders kitabı üreten
yayınevlerinde aranacak kriterlerle ilgili hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 14/6/1973
tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanununun 52, 53, 54 ve 55 inci
maddeleri ile 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının
Teşkilât ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alan eğitimcisi/uzmanı: Taslak ders
kitabıyla ilgili Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen
olarak atanacakların atamalarına esas olan alanda en az lisans düzeyinde
öğrenim görmüş veya alanla ilgili en az doktora düzeyinde akademik kariyeri
bulunan kişiyi,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) Başkanlık: Talim ve Terbiye Kurulu
Başkanlığını,
ç) Başvuru sahibi: Ders kitabı
hazırlayan hizmet birimini veya yayınevini,
d) Ders kitabı: Kurulca, örgün ve yaygın
eğitim ve öğretim kurumlarında okutulması uygun bulunan kitabı,
e) Dil uzmanı: Türkçe veya Türk Dili ve
Edebiyatı alanında en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş kişiyi,
f) Editör: Kitabın yazıldığı alanda en
az lisans düzeyinde öğrenim görmüş ve eserin üretim sürecinin koordinasyonunu
sağlayan kişiyi,
g) Eğitim aracı: Örgün ve yaygın eğitim
kurumlarında kullanılacak ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı, öğretmen kılavuz
kitabı ile öğretmen ve öğrencilere kaynak ve yardımcı olacak basılı ve
elektronik ortamdaki eğitim materyalini, millî eğitimin genel amaçlarının
gerçekleşmesine yararlı olacak diğer eserleri,
ğ) Genel Müdürlük: Destek Hizmetleri
Genel Müdürlüğünü,
h) Görsel tasarım uzmanı: Resim veya
grafik alanında en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş kişiyi,
ı) Grup Başkanı: Talim ve Terbiye Kurulu
Başkanlığı ders kitapları ve öğretim materyalleri ile ilgili Grup Başkanını,
i) Hizmet birimi: Örgün ve yaygın eğitim
kurumlarının ders kitapları ile diğer eğitim araç-gereçlerini hazırlayan veya
hazırlatan ya da satın alınması öngörülen eğitim araç ve gereçlerini sağlayan
Bakanlık birimlerini,
j) İnceleme ücreti: Taslak ders
kitapları ile diğer eğitim araçlarını inceleyenlere ödenen ücreti,
k) İnceletme ücreti: Özel kesimce
hazırlanan taslak ders kitapları ile diğer eğitim araçlarının incelenmesi için
Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi hesabına yatırılan ücreti,
l) Kurul: Talim ve Terbiye Kurulunu,
m) Öğrenci çalışma kitabı: İlgili eğitim
ve öğretim programlarında yer alan kazanım ve açıklamalar doğrultusunda, dersin
öğrenilmesini kolaylaştıracak, öğrencilere yardımcı olacak çeşitli örnek,
alıştırma, işlenen ünitelerle ilgili internet adresleri, okuma kaynakları ve
diğer etkinlikleri kapsayan, yaprakları ayrı ayrı da kullanılabilen basılı/PDF
formatında eser ile üniteleri görsel ve işitsel yönden destekleyen kaset,
disket, CD gibi elektronik kayıt ortamlarını kapsayan seti,
n) Öğretmen kılavuz kitabı: İlgili
eğitim ve öğretim programlarında yer alan kazanım ve açıklamalar doğrultusunda
ders kitabının daha etkili kullanımını sağlayacak çeşitli örnek, alıştırma,
işlenen ünite, konu, tema, öğrenme alanlarıyla ilgili internet adresleri, okuma
kaynakları ve diğer etkinlikleri kapsayan, öğretmenlerin yararlanması için
hazırlanan basılı/PDF formatında eseri,
o) Ölçme ve değerlendirme uzmanı: Ölçme
ve değerlendirme alanında en az lisans veya farklı alandan olup ölçme değerlendirme
alanında lisansüstü düzeyde öğrenim görmüş kişiyi,
ö) Panel: Taslak ders kitabı ile diğer
eğitim araç-gereçlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesini gerçekleştiren
panelistlerden oluşan komisyonu,
p) Panel sekretaryası: Panel işlerini
gören, başvuru sürecini yöneten ve Kurul ile bağlantıyı sağlayan, Grup Başkanı
altında oluşturulan ve inceletme sürecinin sekretarya hizmetlerini yürüten
birimi,
r) Panelist: Taslak ders kitabı ile
diğer eğitim araç-gereçlerini inceleyen ve değerlendiren panelde görevlendirilen
alan eğitimcisini, uzmanını veya öğretmeni,
s) Program geliştirme uzmanı: Program
geliştirme alanında en az lisans veya farklı alandan olup program geliştirme
alanında lisansüstü düzeyde öğrenim görmüş kişiyi,
ş) Rehberlik uzmanı: Rehberlik ve Psikolojik
Danışmanlık alanında en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş kişiyi,
t) Taslak ders kitabı: Örgün ve yaygın
eğitim kurumlarında kullanılmak üzere, içeriği eğitim ve öğretim programları
doğrultusunda hazırlanmış, gerektiğinde fasikül hâlinde de üretilebilen,
elektronik ortamda kayıtlı ders kitabı ya da öğrenci çalışma kitabı ile
öğretmen kılavuz kitabı taslaklarından oluşan eseri,
u) Yayınevi: Tüzel kişiliğe sahip olup
herhangi bir meslek odasına kayıtlı ve bu Yönetmelikte belirtilen şartları
taşıyarak yayıncılık faaliyetinde bulunan kuruluşları,
ü) Yazar: Taslak ders kitabı alanı ile
ilgili daha önce yayımlanmış ders kitabı olan kişiyi,
v) z-Kitap: Video, resim, ses, internet
bağlantısı ve kullanıcı araçları gibi çoklu ortam ögeleri ile zenginleştirilmiş
ders kitabını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yayınevlerinde Aranacak Kriterler, Ders
Kitaplarının Nitelikleri ve Hazırlanması
Yayınevlerinde aranacak kriterler
MADDE 5 – (1) Yayınevleri, ders kitabı
hazırlayacağı alanlar için yazar veya yazarlar ile en az birer editör, dil
uzmanı ve görsel tasarım uzmanını çalıştırdığını veya bu uzmanlardan hizmet
satın aldığını, söz konusu personelin fikir ve sanat eserleri ile ilgili kanuna
aykırı iş ve işlemler ve yüz kızartıcı suçlardan hüküm giymediğini beyan eder.
Dil uzmanı ve görsel tasarım uzmanı birden fazla alanda taslak ders kitabının
hazırlanmasında görev alabilir. Türkçe, Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı dersleri
ile yabancı dil ders kitaplarında ayrıca dil uzmanı; resim alanı ile ilgili
ders kitaplarının hazırlanmasında da ayrıca görsel tasarım uzmanı
bulundurulmayabilir.
(2) Yayınevlerince yapılan başvuruda
verilen herhangi bir belgenin veya yazılı beyanın gerçek dışı olduğunun idari
veya adli makamlarca tespit edilmesi hâlinde belgenin veya beyanın yer aldığı
taslak ders kitabı, inceleme işlemi durdurularak yayınevine iade edilir. Söz
konusu tespit kabul edilmiş ders kitabına ait ise Kurul kararı iptal edilir. Bu
durumda bir yıl süreyle yayınevinin yeni başvurusu kabul edilmez.
Ders kitaplarının nitelikleri
MADDE 6 – (1) Ders kitapları;
a) Anayasa ve kanunlara aykırı hususları
içermez.
b) Bilimsel hata içermez.
c) Temel insan hak ve özgürlüklerini
destekleyen ve her türlü ayrımcılığı reddeden bir yaklaşım sunar.
ç) Reklam niteliğinde ögeler içermez.
d) Eğitim ve öğretim programının
amaçladığı kazanımları kapsar.
e) Görsel tasarım ve içerik tasarımı,
öğrenmeyi destekleyecek nitelikte ve öğrencilerin gelişim özelliklerini dikkate
alarak yapılır.
(2) z-Kitaplar, ders kitaplarının
niteliklerine ilave olarak;
a) Kazanımları destekleyici nitelikte
hazırlanır.
b) Temel tasarım ilkelerine uygun olarak
hazırlanır.
c) Hangi kazanımı desteklediği ve teknik
özellikleri gibi tanımlayıcı bilgileri uygun olarak etiketlenir.
ç) Sesli içeriklerde ses net ve
anlaşılır olur.
d) Zenginleştirme içeriklerinde yer alan
ses, grafik, video, animasyon, simulasyon, etkileşimli oyun gibi unusurlarda,
süre kazanımın gerektirdiği etkinlik veya işlenişe uygun olarak
sınırlandırılır.
e) Zenginleştirme içeriklerinde,
elektronik materyallere atıf veya telif hakları ile ilgili bilgilendirme
zorunlulukları dışında reklam amaçlı öğeler kullanılmaz.
Ders kitaplarının sağlanma usulleri
MADDE 7 – (1) Ders kitapları aşağıda
belirtilen usullerle sağlanır:
a) Sipariş; Bakanlık, komisyon, kurum
veya kuruluşlara şartname hükümlerine göre taslak ders kitabı yazdırabilir.
b) Satın alma; Bakanlık, okutulmasına
ihtiyaç duyulması hâlinde, yurt içinde veya dışında yazılmış ya da tercüme
edilmiş olan kitapları satın alma yoluyla temin edebilir.
c) Özel kesimce hazırlama; yayınevleri
bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda taslak ders kitabı
hazırlayabilir.
(2) Taslak ders kitaplarından sipariş ve
satın almaya ilişkin usül ve esasları içeren şartname ilgili hizmet
birimlerince Kurula sunulur. Kurulca uygun görülen şartname ilgili hizmet
birimine gönderilir, Başkanlığın ve ilgili hizmet birimin elektronik ortamında
duyurulur.
Ders kitaplarının hazırlanması
MADDE 8 – (1) Hizmet birimi veya
yayınevleri tarafından hazırlanacak ders kitabı, içerik; dil, anlatım ve üslup;
öğrenme, öğretme, ölçme ve değerlendirme; teknik, tasarım ve düzenleme
yönlerinden aşağıdaki hususlara göre hazırlanır:
a) İçerik;
1) Dersin eğitim ve öğretim programını
kapsayacak şekilde düzenlenir.
2) Dersin özelliğine göre ünite, bölüm,
tema ve konular arasında hacim bakımından eğitim ve öğretim programının
içeriğine uygun bir denge kurulur.
b) Dil, anlatım ve üslup;
1) Yaşayan Türkçe doğru, güzel ve etkili
kullanılır.
2) Konuların işlenişinde öğrencinin
seviyesine ve gelişim özelliklerine uygun olarak doğru, anlaşılır, yalın bir
dil ve anlatım kullanılır.
3) Dilin kullanımında, Türk Dil
Kurumunun güncel Türkçe Sözlük ve Yazım Kılavuzu esas alınır.
c) Öğrenme, öğretme, ölçme ve
değerlendirme;
1) Öğrenme yöntemleri ve stratejileri
dikkate alınır ve üst düzey düşünme becerileri geliştirilir.
2) Değerlendirmeye ilişkin unsurlar,
ölçme ve değerlendirmenin ilke ve teknikleri dikkate alınarak düzenlenir.
ç) Teknik, tasarım ve düzenleme;
1) Görsel ve içerik tasarımı, öğrenmeyi
destekleyecek nitelikte ve öğrencilerin gelişim özelliklerini dikkate alarak
yapılır.
2) Kitaplarda yer alacak Türk Bayrağı,
22/9/1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanunu ve 25/1/1985 tarihli ve
85/9034 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kabul edilen Türk Bayrağı Tüzüğüne
uygun olarak verilir.
3) Ders kitabı veya ders kitabı yerine
okutulacak kitapların ön kapağında kitabın adı, okul türü, sınıfı, ilgili
hizmet birimi veya yayınevinin varsa pedagojik esaslara aykırı olmayan amblemi
ve dersin özelliğini yansıtan kapak düzeni; iç kapağın ön yüzünde, kitabın adı,
okul türü, sınıfı, yazarın/yazarların adı ve soyadı, varsa akademik unvanı,
başvuru sahibinin adı veya adresi, varsa pedagojik esaslara aykırı olmayan
amblemi; iç kapağın arka yüzünde, yazar/yazarların dışındaki kitabı
hazırlayanların adı ve soyadı; arka kapakta sınıf seviyesi dikkate alınarak
sağlık, beslenme, trafik ve çevre ile ilgili yazılı ve görsel tasarımlar
sayfayla uygunluk sağlayacak şekilde yer alır.
4) İkinci yaprak ve devamında, ilköğretimin
1, 2 ve 3 üncü sınıflarına ait kitaplarda, yaprağın ön yüzünde Türk Bayrağı ile
birlikte İstiklal Marşının ilk iki kıtası; yaprağın arka yüzünde Öğrenci Andı;
üçüncü yaprağın ön yüzünde Atatürk resmi ve resmin alt kısmında Mustafa Kemal
Atatürk yazısı bulunur. İçindekiler bölümü, ilgili sınıf için öngörülen puntoda
olup beş sayfayı geçmez.
5) İlköğretimin 4, 5, 6, 7 ve 8 inci
sınıflar ile ortaöğretim ve yaygın eğitim kitaplarında, ikinci yaprağın ön
yüzünde Türk Bayrağı ile İstiklal Marşı; yaprağın arka yüzünde Atatürk'ün
Gençliğe Hitabesi, üçüncü yaprağın ön yüzünde, Atatürk resmi ile resmin alt
kısmında Mustafa Kemal Atatürk yazısı bulunur. İçindekiler, ilgili sınıf için
ön görülen puntoda yazılır.
6) Diğer yapraklarda metin kısımlarının
başlıkları dışında kalan bölümlerinde resim altı yazıları, dipnotlar ve benzeri
kullanılan yazılar hariç ilköğretim 1 inci sınıflar için yirmi, 2 nci sınıflar
için on sekiz, 3 üncü sınıflar için ondört, 4 üncü sınıflar için oniki, 5 inci
sınıflar için onbir, daha üst sınıflar için ise on puntodan daha küçük harfler
kullanılmaz.
7) Sosyal Bilgiler, Hayat Bilgisi,
Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük ile Tarih ve Coğrafya
kitaplarında Türkiye haritası; Sosyal Bilgiler, Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp
Tarihi ve Atatürkçülük, Tarih, Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi kitaplarında Türk
dünyası haritası yer alır.
(2) İlköğretim Türkçe, ortaöğretim Dil
ve Anlatım ile Türk Edebiyatı kitaplarının sunumunda, eserin hazırlanmasında
kullanılan orijinal metinler dosyası, başvuru esnasında taslak ders kitabı ile
birlikte elektronik ortama yüklenir.
(3) Yabancı dil ders kitapları, dinleme
becerisini kazandırmaya yönelik kaset ve elektronik kayıt ortamlarında verilen
materyallerle birlikte takım hâlinde hazırlanır, yüklenir ve değerlendirmeleri
birlikte yapılır.
(4) Takım hâlinde hazırlanması gereken
diğer ders kitapları, ilgili dersin eğitim ve öğretim programına ait Kurul
kararında belirtilir.
(5) Özel eğitim gerektiren öğrenciler
için hazırlanan ders kitapları ile engelli öğretmenler için hazırlanacak
öğretmen kılavuz kitabında engel durumları dikkate alınır.
Öğrenci çalışma kitabının hazırlanması
MADDE 9 – (1) Öğrenci çalışma kitabında;
a) Eğitim ve öğretim programlarında yer
alan amaçlar doğrultusunda öğrencilere bilgi ve beceri kazandırılmasına
yardımcı olacak ve öğrenmeyi pekiştirecek unsurlara yer verilir.
b) Öğrenmeyi kolaylaştırmak amacıyla
öğrencinin ilgisini çekecek örneklere yer verilir.
c) Dersin özelliğine göre her konu
işlendikten sonra o konuda amaçlanan bilgi, beceri, değer ve tutumların
kazandırılıp kazandırılmadığını ölçmeye yarayacak çalışmalara yer verilir.
ç) Öğrencilerin hedef bilgi ve
becerilerini geliştirmelerine yardımcı olacak çeşitli örnek, alıştırma, işlenen
konular ve ünitelerle ilgili internet adresleri ve okuma kaynaklarına yer
verilir.
d) Dersin özelliğine göre bazı ünite
veya konularda kullanılmak üzere ek olarak video kaseti, ses kaseti, slayt, CD,
DVD, VCD, disket ve benzeri eğitim ve öğretimi destekleyici materyallere yer
verilebilir.
e) Dersin özelliğine göre inceleme,
gezi, gözlem, deney ve uygulamalarla ilgili yapılacak ön hazırlıklara, alınacak
sağlık ve güvenlik tedbirlerine, izlenecek iş ve işlem basamaklarına, zaman ve
malzeme tasarrufu bakımından uyarı ve bilgilere yer verilir.
Öğretmen kılavuz kitabının hazırlanması
MADDE 10 – (1) Öğretmen kılavuz
kitabında;
a) Konuların işlenişinde ulaşılmak
istenen kazanımlar/hedefler belirtilir.
b) Eğitim ve öğretim programlarında yer
alan kazanım/amaç ve açıklamalar doğrultusunda öğrencilere bilgi, beceri, tutum
ve davranışların kazandırılmasında öğretmene yardımcı olacak ve öğretmeyi
kolaylaştıracak bilgi, örnek ve uygulamalara yer verilir.
c) Bilgi, beceri, tutum ve davranışlar
ile değerlerin öğrencilere kazandırılmasında kullanılabilecek araç-gereçle birlikte
öğretim yöntem ve teknikleri ile ayrıca;
1) Konu ile ilgili zaman analizine ve
konunun işleniş planına,
2) Öğretmenin konu ile ilgili yapacağı
ön hazırlıklara,
3) Konuya girerken daha önce işlenen
konularla ilişkisini sağlayacak ve öğrencinin ilgisini çekecek hatırlatmalara,
sorulara ve benzeri unsurlara,
4) Ders kitabında yer alan ve açıklama
gerektiren şekil, şema, çizelge ve benzeri yardımcı unsurlara,
yer verilir.
ç) Öğrencileri araştırmaya, günlük
yaşamda karşılaşılan çeşitli sorunlara çözüm üretmeye yöneltecek ödev, proje ve
benzeri örnek çalışmalara yer verilir.
d) Konuların sonunda, gerekli görülmesi
halinde verilen kavramlarla ilgili sözlük bulunur.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Taslak Ders Kitaplarının Başvurusu, Ön
İnceleme, İnceletme ve İnceleme Ücretinin Tespiti ve Değerlendirilmesi
Taslak ders kitaplarının Başkanlığa
teslimi
MADDE 11 – (1) Taslak ders kitapları
Başkanlığa elektronik ortamda teslim edilir.
(2) Eğitim ve öğretim programı
doğrultusunda ilgili hizmet birimi veya yayınevince hazırlanan taslak ders
kitapları için inceletme yılda iki dönemde yapılır. Birinci başvuru dönemi için
başvurular 16 Ocak veya takip eden işgününde başlar, 1 Şubat veya takip eden
işgününde sona erer. İkinci başvuru dönemi için başvurular 16 Temmuz veya takip
eden işgününde başlar, 1 Ağustos veya takip eden işgününde sona erer. Ancak,
ders kitabının yeniden yazılmasını gerektiren eğitim ve öğretim programı
değişikliklerinde taslak ders kitaplarının Başkanlığa ilk başvurusunun kabul ve
duyurusuna dair takvim ilgili Kurul kararında belirtilir.
(3) Azınlık okulları, kendi dillerinde
okutulmak üzere hazırladıkları/hazırlattıkları kitapları, yeminli mütercimlerce
tercüme edilmiş bir nüshası ile birlikte ilgili hizmet birimi kanalıyla
incelenmek üzere Başkanlığa gönderir. Bu kitaplar, Başkanlıkça oluşturulacak
komisyonca 30 uncu madde hükümlerine göre incelenir. Başvuru sahibi tarafından
hazırlanmış ve okutulmakta olan ders kitabının/kitaplarının azınlık okullarınca
kendi dillerine çevrilerek okutulmak istenmesi hâlinde ilgili hizmet birimi ile
işbirliği yapılarak Başkanlıkça belirlenen usullere göre incelenir.
(4) Yabancılar tarafından açılmış özel
okullar, kendi dillerinde okutulmak üzere hazırladıkları/hazırlattıkları
kitapları, yeminli mütercimlerce tercüme edilmiş bir nüshası ile birlikte,
ilgili hizmet birimi kanalıyla incelenmek üzere Başkanlığa gönderir. Bu
kitaplar, Başkanlıkça oluşturulacak komisyonca 30 uncu madde hükümlerine göre
incelenir.
(5) Öğretimi yabancı dilde yapılan
derslere ait taslak ders kitapları ile Kurul kararıyla ders kitabı olarak kabul
edilen ve uygunluk süresi devam eden ders kitapları, alanında eğitim görmüş
uzman veya uzmanlarca tercüme edilerek başvuru sahibince Başkanlığa sunulur. Bu
kitaplar, Başkanlıkça oluşturulacak komisyon tarafından sadece tercümesi
yönüyle incelenir.
Başvuruda istenecek belgeler
MADDE 12 – (1) Taslak ders kitabının
Başkanlığa tesliminde taslak ders kitabı ile birlikte;
a) Dilekçe,
b) Taslak ders kitabını hazırlayan
yazarın/yazarların fotoğraflı öz geçmişleri ve diploma örnekleri,
c) Editör, dil uzmanı, görsel tasarım
uzmanı, program geliştirme uzmanı, ölçme ve değerlendirme uzmanı, rehberlik
veya çocuk gelişimi ve eğitimi uzmanlarının öz geçmişleri ve diploma örnekleri,
ç) Taslak ders kitabının inceletme
ücretinin Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi hesabına yatırıldığına dair banka
dekontu,
d) Yayınevlerinin taslak ders kitabını
hazırlattığı yazar, editör, dil uzmanı ve görsel tasarım uzmanının herhangi bir
sosyal güvenlik kurumunda kayıtlı bulunduklarına veya hizmet satın aldıklarına
dair yazılı beyanları veya hizmet satın aldıklarına dair sözleşme örneği
elektronik ortamda istenir.
(2) Başvuru sahibi, elektronik ortamda
sunulan belgelerle bir adet baskıya hazır nüshayı elektronik olarak başvuru
yaptığı tarihi takip eden beş işgünü içinde Başkanlığa teslim eder. z-Kitap
başvurularında birinci fıkrada yer alan belgeler teslim edilir.
Ön inceleme
MADDE 13 – (1) Başkanlıkça taslak ders
kitapları başvuru sırasına göre;
a) İnceletme ücretinin tam yatırılıp
yatırılmadığı,
b) Başvuruların, bu Yönetmelik
hükümlerine göre yapılıp yapılmadığı,
c) Taslak kitabın 8 inci maddede yer
alan şekil şartlarını taşıyıp taşımadığı,
ç) Taslak ders kitabının, yazar veya
yazarlar, editör, dil uzmanı, görsel tasarım uzmanı, ölçme ve değerlendirme
uzmanı, program geliştirme uzmanı ile rehberlik veya çocuk gelişimi ve eğitimi
uzmanlarınca hazırlanıp hazırlanmadığı,
d) Takım hâlinde hazırlanması gereken
taslak ders kitaplarının bu hususa uyup uymadığı, ayrıca Türkçe ve yabancı dil
derslerine ait kaset ve elektronik kayıt ortamlarında verilen sesli ve
görüntülü materyallerin öğretmen kılavuz kitabı ekinde bulunup bulunmadığı,
yönlerinden incelenir.
(2) Panel sekretaryasınca hazırlanan ön
inceleme raporu Kurul tarafından değerlendirilir ve başvurulan eserin panel değerlendirmesine
girip girmeyeceği Kurul tarafından karara bağlanır. Panel sekretaryasınca
bunlardan en az birine uyulmadığının tespiti hâlinde taslak ders kitabı, ilgili
hizmet birimi veya yayınevine iade edilir. Kurul tarafından panel
değerlendirmesi için uygun bulunan taslak ders kitapları için panel
değerlendirme süreci başlatılır.
İnceletme ücreti
MADDE 14 – (1) Özel kesimce hazırlanan
taslak ders kitapları ile ders kitabı dışındaki diğer eğitim araç-gereçleri
ücret karşılığında inceletilir.
(2) Özel kesimce hazırlanan taslak ders
kitabı ve diğer eğitim araç-gereçleri için;
a) İlkokul taslak ders kitaplarının her
biri için 90.000,
b) Ortaokul taslak ders kitaplarının her
biri için 120.000,
c) Lise taslak ders kitaplarının her
biri için 150.000,
ç) Ders kitabı dışındaki diğer eğitim
araç-gerecinin her biri için 45.000,
gösterge rakamının, ücretin yatırıldığı
tarihteki Devlet memurları aylık katsayısı ile çarpılması suretiyle elde edilen
miktarda inceletme ücreti yatırılır.
(3) Özel kesimce hazırlanan taslak ders
kitapları ile Bakanlıkça satın alınacak eğitim araçlarına ait inceletme ücreti
Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi hesabına yatırılır.
İnceleme ücreti
MADDE 15 – (1) Taslak ders kitapları ile
diğer eğitim araç-gereçlerini inceleyen panelistlere, inceletme ücretinin yasal
kesintileri yapıldıktan sonra kalan miktarı, panelist sayısına bölünerek eşit
miktarda ödenir.
(2) Hizmet birimlerince hazırlanan
taslak ders kitapları ile diğer eğitim araç-gereçlerini incelemek üzere
görevlendirilenlerden çalışma saatleri dışında fiilen çalışanlara, saat başına
80 gösterge rakamının Devlet memuru aylık katsayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak tutarda ödeme yapılır. Ancak bu şekilde ilgililere yapılacak ödeme
tutarı her bir panel üyeliğinde;
a) İlkokul taslak ders kitapları için
8000,
b) Ortaokul taslak ders kitapları için
10000,
c) Lise taslak ders kitapları için
12000,
ç) Ders kitabı dışındaki diğer eğitim
araç-gereci için 8000,
gösterge rakamını geçemez.
(3) Ancak 4/11/1981 tarihli ve 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesine göre görevlendirilen öğretim
elemanlarına birinci ve ikinci fıkra uyarınca ödeme yapılmaz.
(4) Hibe veya protokol kapsamındaki
eğitim araçları Bakanlık onayı ile kurulacak bir komisyon tarafından ücretsiz
olarak incelenir.
İnceletme talebinden vazgeçilmesi
MADDE 16 – (1) Taslak ders kitabı panel
üyelerine gönderilmeden önce, inceletme talebinden vazgeçilmesi hâlinde,
yatırılan inceletme ücretinin yüzde onu kesilerek kalan miktar başvuru sahibine
iade edilir.
(2) Eğitim ve öğretim programında
Kurulca kitabın yeniden yazımını gerektirecek oranda değişiklik yapılması
hâlinde, ön incelemesi tamamlanmış taslak ders kitabının inceletme ücreti
kesinti yapılmaksızın başvuru sahibine iade edilir.
(3) Ön inceleme sonucunda, panel
değerlendirme sürecine alınması uygun görülmeyen eserler için döner sermaye
işletmesi hesabına yatırılmış olan ücretin yüzde onu kesilerek kalan miktarı
başvuru sahibine iade edilir.
Panelist inceleme değerlendirme veri
tabanının oluşturulması
MADDE 17 – (1) Başkanlıkça inceleme
işleminde görevlendirilecek öğretmenlerin, alan eğitimcilerinin/uzmanlarının
kayıt, seçme ve görevlendirme işlemlerinin yapılmasını sağlayacak bir
inceleme/değerlendirme veri tabanı oluşturulur. Başkanlık veri tabanı sistemine
öğretmenlerin, alan eğitimcilerinin/uzmanlarının kayıt yaptırmaları için duyuru
yapar. İlk duyuru sonrasında veri tabanı kayıt için sürekli olarak açık
tutulur.
(2) Veri tabanı sistemine kayıt
yaptıracak öğretmenlerden, doktora yapmış olanlar için en az beş yıl, doktora
yapmamış olanlar için en az 10 yıl öğretmenlik yapmış olma şartı aranır.
(3) Veri tabanı sistemine kayıt
yaptıracak alan eğitimcilerinin/uzmanlarının ilgili alanda en az doktora
düzeyinde akademik kariyer yapmış olma şartı aranır.
(4) Belirtilen şartları ve nitelikleri
taşıyanlar veri tabanına kayıtlarını elektronik ortamda yaparlar.
(5) İnceleme/değerlendirme veri tabanı
sistemine kayıt yaptıranlar Başkanlıkça düzenlenen inceleme/değerlendirme
eğitimine alınırlar. Başkanlıkça düzenlenecek ilgili eğitimlere davet edilmede,
sırası ile alanında doktora yapmış olmak, alanında yüksek lisans yapmış olmak
ve kıdeme göre öncelik tanınır. Eğitime alınacak öğretmen, alan
eğitimcisi/uzmanı sayısı Başkanlıkça belirlenir. Veri tabanına kayıt yaptırmış
olanlardan daha önce eğitim almamış olanlara Başkanlıkça belirlenecek
dönemlerde eğitim verilir.
(6) Eğitim almamış olanlar panelist
olarak görevlendirilmezler.
Panellerin oluşturulması
MADDE 18 – (1) Her bir panel
öğretmenler, alan eğitimcileri/uzmanları, görsel tasarım uzmanları ile dil
uzmanlarından oluşur. Panelde en az altı, en çok sekiz üye bulunur.
(2) Gerekli görülmesi hâlinde ölçme ve
değerlendirme, program geliştirme, rehberlik, çocuk gelişimi ve/veya eğitim
teknolojisi alanlarında uzman/öğretmen veya öğretim üyesi panelde
görevlendirilir.
(3) İlgili alanda yeterli uzman
bulunmaması veya ek uzman ihtiyacı olması halinde panelin hangi alandan
uzmanlardan teşkil edeceğine Kurul karar verir.
(4) İnceleme/değerlendirme veri tabanı
sistemine kayıt yaptıran öğretmen ve alan uzmanları arasından elekronik ortamda
Başkanlıkça yansız atama yoluyla görevlendirme yoluyla panel oluşturulur.
(5) Panelistlerin görevlendirilmesinin
yansız olarak yapıldığını izlemek üzere, ders kitaplarını hazırlayan sektörden
ilgili sivil toplum kuruluşlarından birer temsilci gözlemci olarak panelist
görevlendirme sürecine katılabilir.
(6) Bakanlıkça sipariş ve satın alma
usulleriyle temin edilen veya yayınevlerince hazırlanan taslak ders kitapları,
dersin konusu ve sınıf seviyesi dikkate alınarak Kurulca görevlendirilecek
paneller tarafından değerlendirilir.
(7) Her bir paneliste incelemek üzere
görevlendirildiği esere elektronik ortam erişim ve inceleme yetkilendirmesi
için bir kullanıcı adı ve şifresi gönderilir.
(8) Panelde görevlendirilen kişilerden
incelenecek kitabın yazarları veya yayınevi ile değerlendirmelerini etkileyecek
herhangi bir bağı veya ticari çıkar ilişkisi olmama şartı aranır. Panelistler
çıkar ilişkisi olmadığını ve panel inceleme sürecinde takip edilmesi gereken
bilgilerin gizliliğininin sağlanmasını da içeren etik ve yasal kurallara
uyacaklarını beyan eden bir sözleşme imzalar. Panelde görevlendirme sürecinin
tamamlanması için etik sözleşmenin imzalanması gereklidir.
Panel inceleme ve değerlendirme süreci
MADDE 19 – (1) Ders kitaplarının
incelenmesinde, değerlendirmeye esas olacak kriterler Kurulca belirlenerek
duyurulur.
(2) Panelist yetkilendirildiği dosyalara
erişerek Kurulca belirlenmiş kriterlere göre inceleme işlemini yapar ve
inceleme/değerlendirme raporunu bildirilen süre içinde elektronik ortamda
Başkanlığa sunar.
(3) Panelistler inceleme/değerlendirme
raporlarını gönderdikten sonra Başkanlıkça belirlenecek tarih ve yerde
toplantıya çağrılır. Toplantı Kurulca görevlendirilecek moderatörün yönetiminde
yürütülür. Başkanlıkça, Moderatöre yardımcı olmak ve panel ile ilgili iş ve
işlemleri yürütmek üzere bir personel görevlendirilir. Toplantıda her bir
panelist raporunu sözlü olarak sunar. Panelistler raporlar üzerinde görüşlerini
açıklar ve inceleme/değerlendirme müzakere edilir.
(4) Müzakerelerin tamamlanması ve panel
üyelerinin müzakerenin yeterli olduğuna ilişkin görüş birliğine varmasından
sonra, aşağıdaki ölçütlere göre “gizli puanlama, açık tasnif” yöntemiyle
puanlama yapılır. Puanlama her bir panelist tarafından;
a) İçeriğin Anayasa ve kanunlara
uygunluğu,
b) İçeriğin bilimsel olarak yeterliliği,
c) İçeriğin eğitim ve öğretim
programının kazanımlarını gerçekleştirme yeterliliği,
ç) Görsel tasarımın ve içerik
tasarımının, öğrenmeyi destekleyecek nitelikte olması ve öğrencilerin gelişim
özelliklerine uygunluğu bakımlarından ayrı ayrı yapılır.
d) z- Kitaplar için bu fıkranın (a),
(b), (c) ve (ç) bentlerinde ifade edilen kriterlere ek olarak,
zenginleştirilmiş içeriklerin kazanımları desteklemesi ve kazanımlara uygunluğu
bakımından da değerlendirme yapılır.
(5) Puanlama, “3 = çok iyi”, “2 = iyi”
ve “0 = iyi değil” şeklinde yapılır. Puanlamada muhtemel yanlılığı önlemek
amacıyla, en yüksek ve en düşük tek değerler ortalama puanının hesaplanmasında
dikkate alınmaz. Bir eserin kabul edilebilmesi için, dördüncü fıkranın (a),
(b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen her bir kriterden en az 2 puan ve
toplamda en az 8 puan almış olması gerekir. z-Kitaplar için dördüncü fıkranın
(a), (b), (c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen her bir kriterden en az 2 puan
ve toplamda 10 puan almış olması gerekir.
(6) Oylama sonrasında Kurula sunulmak
üzere, tüm panelistler ve moderatör tarafından imzalanan bir panel raporu
hazırlanır. Panel raporunda puanlamaya esas teşkil eden gerekçeler somut olarak
ifade edilir.
(7) Kurul panel raporu ile puanlama
sonuçlarını karara bağlar. Kurul kararı;
a) Kabul; biçim, içerik, görsel tasarım
ve yazım ile ilgili düzeltme gerektiren tespitler varsa, bu tespitlerin
gereğinin bildiriminden itibaren 30 gün içinde yerine getirilmesi,
b) Red, eserin başvuru sahibine iadesi
şeklinde oluşturulur.
(8) Kurul kararı, panel değerlendirme
raporu ve puanlama sonucu ile birlikte başvuru sahibine bildirilir.
(9) Başvuru sahibi Kurul kararının
bildirilmesini takip eden 15 gün içinde itirazda bulunabilir. İtiraz başvurusu,
gerekçelerini belirten dilekçe ve ilk başvuru ücretinin yüzde ellisini döner
sermaye işletmesi hesabına yatırdığını gösteren banka dekontu ile yapılır.
Başkanlık itirazı değerlendirmek üzere inceleme/değerlendirme veri tabanı
sistemine kayıt yaptıran alan eğitimcileri/uzmanları arasından üç uzmanı
elektronik ortamda yansız olarak belirler. İtiraz, uzmanlar tarafından
değerlendirilerek raporlanır. İtiraza ilişkin değerlendirme raporları Kurulca
karara bağlanır.
Ders kitaplarının yayımlanması
MADDE 20 – (1) Kurulca kabul edilen ders
kitaplarının yayımlanması aşağıdaki şekilde yapılır.
a) Kurulca kabul edilen ders kitabının
karara bağlanmış orijinal nüshasının baskısı yapılır. Kitapların baskısı açık,
net, renkli, görsel algıyı kolaylaştırıcı, kullanılabilir ve korunabilir
nitelikte olur.
b) Beş formayı geçen kitaplara sırt
verilir. Sırta kitabın adı ve sınıfı, kitabın ön kapağı üstte ve yatay durumda
iken soldan sağa doğru okunabilecek şekilde yazılır.
c) Arka kapakta sağ alt köşede barkod ve
ISBN'ye yer verilir.
ç) İç kapakta;
1) Basıldığı yıla ve yere,
2) Kitabın kabul edildiğine dair Kurul
Kararının tarih ve sayısına, genel yayın seri ve dizi numaralarına, telif
hakkı, baskı kararı veya onayına ve baskı sayısına,
yer verilir.
Uygunluk süresi
MADDE 21– (1) Ders kitaplarının uygunluk
süresi, Kurul kararında belirtilen öğretim yılından itibaren beş öğretim
yılıdır.
(2) Uygunluk süresi sona eren ders
kitaplarının süreleri uzatılmaz. Ancak alanında ders kitabı bulunmayan veya bir
kitap bulunan ders kitaplarının bir yıl süreyle uzatılıp uzatılmamasına, ilgili
hizmet biriminin veya başvuru sahiplerinin Başkanlığa başvurusu sonucunda
Kurulca karar verilir. Bu durumdaki kitaplar için süre uzatımı, en fazla iki
defa yapılabilir.
Eğitim ve öğretim program
değişikliklerinin ders kitaplarına yansıtılması
MADDE 22 – (1) Ders kitaplarının yeniden
yazımını gerektirmeyen eğitim ve öğretim programı değişikliklerinde,
a) Değişikliklerin ders kitaplarına
yansıtılması, ilgili hizmet birimi veya yayınevlerinden istenir. Gerekli
durumlarda Başkanlık veya ilgili hizmet birimleri, yazarların görüşlerini
almadan da yansıtma ve düzeltme işlemi yapabilirler. Başkanlıkça belirlenen
süre içinde gerekli düzeltmelerin yapılmadığı tespit edilen ders kitabına ait
Kurul kararı iptal edilir.
b) Başvurusu yapılmış ve inceleme süreci
devam eden taslak ders kitaplarına değişikliklerin yansıtılması, ilgili hizmet
birimi veya yayınevinden istenir.
(2) Ders kitabının yeniden yazımını
gerektiren eğitim ve öğretim programı değişikliklerinde;
a) Başvurusu yapılmış, inceleme ve
değerlendirme işlemleri sonuçlandırılmamış taslak ders kitapları ilgili hizmet
birimi veya yayınevine iade edilir.
b) Ders kitaplarının uygunluk süresi
sona erer.
Yayımlanan ders kitaplarının kontrolü ve
güncellenmesi
MADDE 23 – (1) İlgili hizmet birimi veya
yayınevi, yayımlanan ders kitaplarının ilk ve müteakip baskılarından, basıldığı
tarihten itibaren 30 gün içinde, basılı nüshanın elektronik kopyası ile 1 adet
basılı eseri Başkanlığa teslim eder. Bu süre içerisinde teslim edilmeyen ders
kitaplarına ait Kurul kararı iptal edilir. Başkanlıkça bu kitaplar Kurul
kararına esas olan elektronik ortamdaki nüsha ile karşılaştırılır. Baskı
örneklerinin Kurul kararına esas olan nüshalara uymadığının tespit edilmesi
hâlinde bu ders kitaplarının kabulüne dair Kurul kararı iptal edilir ve karar
ilgililere tebliğ edilir. Yayınevinin o ders kitabı ile ilgili başvurusu iki
yıl süreyle kabul edilmez. Ancak güncelleştirme ve yeni düzenleme gerektiren
tespitler Kurulca da uygun bulunduğu takdirde hazırlanan hata raporu,
Başkanlıkça belirtilen süre içinde düzeltilmek üzere başvuru sahibine
gönderilir.
(2) Yayınevi kitabın baskısını
yaptıramayacaksa veya haklarını devretmişse durumu yazılı olarak Başkanlığa ve
Genel Müdürlüğe bildirir.
(3) İlgili hizmet birimi, yayınevi veya
tüzel kişiler ya da şahıslar tarafından yapılan hata tespitleri ve güncelleme
ihtiyaçları Başkanlıkça değerlendirilir. Uygun bulunan hata tespitleri ve
güncelleme ihtiyaçları Başkanlıkça belirtilen süre içinde düzeltilmek üzere
başvuru sahibine gönderilir.
(4) Kurulda belirlenen hataların tamamı
düzeltildikten sonra, son düzeltmelerin yansıtıldığı elektronik kopyası ile bir
adet ders kitabı, eser z-kitapsa elektronik kopyası hizmet birimi veya yayınevi
tarafından Başkanlığa teslim edilir.
Baskı ve dağıtım
MADDE 24 – (1) Genel Müdürlük,
Başkanlıkça kabul edilen ve okutulmak üzere her yıl Genel Müdürlüğe liste
halinde bildirilen ilköğretim ve ortaöğretim ders kitapları ve uygun bulunan
eğitim araçları ile elektronik ortamdaki eğitim materyalini satın alır ve
ücretsiz olarak dağıtılır.
(2) Genel Müdürlükçe satın alınacak
kitapların adedi, hizmet birimleri ile işbirliği yapılarak okul/kurum
müdürlüklerince elektronik ortamda girilen ihtiyaca göre belirlenir.
(3) Önceki yıllardan kalan baskılar
dağıtılmadan önce Başkanlıktan görüş alınır. Baskı, satın alma ve dağıtım
işlemleri Genel Müdürlükçe yürütülür.
Kayıtların tutulması ve bilgilendirme
MADDE 25 – (1) Genel Müdürlük, ilgili
hizmet birimi ve yayınevlerince hazırlanan kitapların basım ve dağıtımını
izler, konuya ilişkin istatistikî veriler ile satın alınarak dağıtımı yapılan
kitapların listesini Başkanlığa bildirir.
(2) Yayınevleri, her yıl baskı ve
satışını yaptıkları ders kitaplarının miktarını, baskı ve satışı izleyen iki ay
içinde Genel Müdürlüğe bildirir.
Telif ücreti
MADDE 26 – (1) Bakanlıkça hazırlatılan
kitapların yazarına/yazarlarına 23/8/2006 tarihli ve 2006/10932 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca Ödenecek Telif
ve İşlenme Ücretleri Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre Devlet Kitapları
Mütedavil Sermayesi İşletmesi Müdürlüğünce telif ücreti ödenir.
Kitapların duyurusu
MADDE 27 – (1) Kurulca kabul edilen ders
kitaplarının listesi Genel Müdürlüğe gönderilir.
(2) Aralık ayının ilk işgünü mesai
bitimi itibariyle Kurulca kabul edilen, uygunluk süresi devam eden ve süresi
uzatılan ders kitaplarının listesi, Aralık ayının son iş günü mesai bitimine
kadar Genel Müdürlüğe gönderilir. Bir sonraki öğretim yılında okutulacak ders
kitaplarının adları, yazarı veya yazarları, yayınevi adları ve varsa fiyatları
ile birlikte en geç aralık ayının son işgününe kadar duyurulur.
Ders kitaplarının fiyatlarının
belirlenmesi
MADDE 28 – (1) Ders kitaplarının
fiyatlarının belirlenmesi amacıyla Genel Müdürün veya belirleyeceği Grup
Başkanının başkanlığında, Başkanlığın ders kitaplarıyla ilgili Grup Başkanı,
Devlet Kitapları Mütedavil Sermayesi Müdürü, Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliğinden bir temsilci ve yayıncıların oluşturduğu sivil toplum
kuruluşlarının birer temsilcisinden oluşan bir komisyon kurulur. Komisyon,
gerekli gördüğü takdirde, kitap yayınlayan kamu kurumlarının, özel kuruluşların
veya uzmanların görüşlerini de alabilir. Ancak, kesin karar komisyona aittir.
(2) Ders kitaplarının satışlarında
uygulanacak birim fiyatları kullanılan kâğıdın cinsine, ebadına, cildinin
karton veya bez oluşuna göre komisyon tarafından belirlenir. Komisyonun
belirleyeceği fiyatlar Bakanlık Makamınca onaylandıktan sonra yürürlüğe girer.
(3) Kitaplara, komisyonca uygun forma
birim fiyatlarının üzerinde fiyat verilemez. Fiyat almadan satışı yapılan veya
belirlenen fiyatın üstünde bir fiyatla satışı yapıldığı Genel Müdürlükçe tespit
edilen kitabın kabulüne dair Kurul kararı iptal edilir ve ders kitapları
listesinden çıkarılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Ders Kitabı Dışındaki Diğer Eğitim
Araç-Gereçlerinin İncelenmesi,
Seçimi ve Kullanımı
Ders kitabı yerine okutulacak eğitim
araçları
MADDE 29 – (1) Ders kitabı bulunmaması
hâlinde, ilgili hizmet birimince ders kitabı yerine kullanılacak eğitim aracı
hazırlanır. Bu eğitim aracı Başkanlıkça oluşturulan bir komisyon tarafından 30
uncu madde hükümlerine göre incelenir ve Kurulun onayına sunulur. Kurulca
onaylanması hâlinde, eğitim aracının uygunluk süresi ders kitabının okutulmaya
başlanacağı öğretim yılına kadar sürer. Bu süre beş yılı geçemez.
Eğitim aracının başvuru, inceleme, seçim
ve kullanımı
MADDE 30 – (1) Eğitim ve öğretim
kurumlarında ders kitabı dışında okutulmak üzere Bakanlıkça hazırlanacak, satın
alınacak veya hibe yoluyla sağlanacak diğer eğitim araçları ile Bakanlık
makamınca eğitim ve öğretim açısından incelenmesi istenen eğitim araç ve
gereçlerinin başvurusu, satın alacak ilgili hizmet birimince Başkanlığa
yapılır.
(2) Eğitim aracı;
a) İçeriğin Anayasa ve kanunlara
uygunluğu,
b) İçeriğin bilimsel olarak yeterliliği,
c) İçeriğin eğitim ve öğretim
programının kazanımlarını gerçekleştirme yeterliliği,
ç) Görsel tasarımın ve içerik
tasarımının, öğrenmeyi destekleyecek nitelikte olması ve öğrencilerin gelişim
özelliklerine uygunluğu,
yönleri ile incelenerek değerlendirilir
ve rapor düzenlenir.
(3) İnceleme raporunun sonuç bölümünde;
a) Eğitim aracı, eğitim ve öğretim
açısından uygun bulunmuştur,
b) Baskısı yapılmamış veya elektronik
ortamdaki eğitim aracı belirtilen hataların giderilmesi şartıyla uygun
bulunmuştur,
c) Eğitim aracı, eğitim ve öğretim
açısından uygun bulunmamıştır,
ifadelerinden birine yer verilir.
(4) Önceden uygun bulunmuş eğitim
araçlarından yeniden incelenmesi istenenler, eskisi ile karşılaştırılır.
Karşılaştırma sonucunda değişiklik bulunması durumunda değişiklik kısmı
yukarıdaki esaslara göre incelenerek değerlendirilir. Değişiklik olmaması
durumunda uygunluk kararı verilir.
(5) Hibe, satın alma veya protokol
yoluyla sağlanan eğitim araçları için Başkanlıkça verilen uygunluk kararı
yalnızca bu işlem için geçerli olup, başka bir amaçla kullanılamaz.
İnceleme süreleri
MADDE 31 – (1) Ders kitaplarının
incelenme işlemleri, Başkanlıkça, 1 Şubata kadar başvurusu yapılan eserler için
31 Mayıs veya izleyen ilk işgününe kadar, 1 Ağustosa kadar başvurusu yapılan
eserler için 30 Kasım veya izleyen ilk işgününe kadar sonlandırılır.
(2) Eğitim araçlarının incelenme
işlemleri Başkanlığa başvuru tarihinden itibaren üç ay içinde tamamlanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Takma ad kullanma
MADDE 32 – (1) Yayınevleri, ders
kitaplarında ders kitapları yazarlarına takma ad kullandıramazlar. Kullandığı
tespit edilen yayınevlerinin taslak ders kitapları 2 yıl süreyle incelemeye
alınmaz.
(2) Kurulun uygunluk kararından sonra
takma ad kullanıldığının tespiti halinde, Kurul kararı iptal edilir ve
yayınevinin taslak ders kitapları iki yıl süreyle incelemeye alınmaz.
Hazırlama ve sipariş hükümlerine uyma
zorunluluğu
MADDE 33 – (1) İlgili hizmet birimi veya
yayınevi kitap hazırlarken ilgili eğitim ve öğretim programı ve bu Yönetmelikte
belirtilen hususlara, varsa şartnamelerinde belirtilenler ile Bakanlıkça
istenilen diğer esaslara uymak zorundadır.
(2) Sipariş usulü ile yazdırılacak
kitapların şartnamesinde belirtilen hususlar yerine getirilmediği takdirde
hazırlayanlara ödeme yapılmaz.
(3) Bakanlıkça sipariş ve satın alma
usulüyle temin edilecek ders kitaplarının yazım ve hazırlanmasında
görevlendirilecek kişilerin şartlarının, bu Yönetmelik hükümlerine uymadığının
tespiti durumunda taslak ders kitapları incelenmez ve iade edilir.
Ders kitaplarında kaynak gösterme ve
alıntı
MADDE 34 – (1) Taslak ders kitabının
hazırlanmasında yararlanılan kaynaklar kaynakçada belirtilir. Başka bir ders
kitabından alıntı yapılamaz ve bir ders kitabı diğerine kaynak gösterilemez. Bu
hükme aykırı bir durumun tespiti ve bu tespitin Kurulca yerinde bulunması
hâlinde taslak ders kitabı, ilgili hizmet birimi veya yayınevine iade edilir.
Yayınevi iade edilen taslak ders kitabının ait olduğu alanın ilgili kitap
seviyesinde bir yıl süreyle ders kitabı başvurusunda bulunamaz. Alıntılarla
ilgili doğabilecek ihtilaflardan ilgili kişi, hizmet birimi veya yayınevi
sorumludur.
Yazar veya yayınevi değişikliği
MADDE 35 – (1) Kurul kararına göre ders
kitabının üzerinde bulunan yazar veya yazarların isimleri ile yayınevinin adı,
tarafların karşılıklı rızalarına dair noter sözleşmesi olduğu takdirde
değiştirilir ve durum 15 işgünü içerisinde Başkanlığa bildirilir. İhtilaf
durumunda esasa ilişkin kesinleşmiş mahkeme kararı olmadan değişiklik yapılmaz.
Bu durumlarda konu belgeleri ile birlikte Kurula sunulur ve Kurulun vereceği
karar doğrultusunda işlem yapılır.
(2) Bir yayınevinin aynı adla ikinci bir
kitabı, esasta bir değişiklik olmadan farklı bir adla bir yayınevi ya da yan
kuruluşu adına sunması halinde, söz konusu kitap için daha önce yapılmış
başvurular ve varsa onaylar dâhil olmak üzere iptal edilir ve üç yıl süre ile
yayınevlerinin taslak kitabının alan ve sınıf düzeyi için başvuruları kabul edilmez.
Başkanlıkça ders kitabı hazırlama
MADDE 36 – (1) Bu Yönetmelikte sözü
edilen ders kitapları ile ders kitabı yerine okutulacak diğer eğitim
araçlarının hazırlanarak ilgililere sunulmasına ilişkin iş ve işlemler, ilgili
hizmet birimlerine bilgi verilmek suretiyle Kurul kararı ile Başkanlıkça da
yapılabilir.
Öğrencilere aldırılmayacak kitaplar
MADDE 37 – (1) Bakanlık tarafından
belirlenmeyen ders kitapları ile okutulacak diğer eğitim araçları öğrencilere
aldırılamaz.
Kitapların uygunluk kararının iptali
MADDE 38 – (1) Ders kitaplarında, ders
kitabı olarak kabul edildiğine dair Kurul kararı olmadığı hâlde, bu karar
varmış gibi yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunan, veya intihal yapan yayınevi
hakkında suç duyurusunda bulunulur. Suçu mahkeme kararı ile sabitlenen
yayınevinin suç ile ilgili ders kitabına ait Kurul kararı iptal edilir ve diğer
taslak ders kitapları ile ilgili başvuruları 3 yıl süreyle kabul edilmez.
ALTINCI BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 39 – (1) 31/12/2009 tarihli ve
27449 (4. Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı
Ders Kitapları ve Eğitim Araçları Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
İnceleme sürecindeki eserler
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce Başkanlığa başvurusu yapılan eserlerin inceleme ve
değerlendirme işlemleri, 31/12/2009 tarihli ve 27449 (4. Mükerrer) sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları
Yönetmeliği hükümlerine göre yapılır.
(2) Başvuru sahiplerinin bu Yönetmeliğin
yayımından itibaren otuz gün içinde ön incelemesi yapılmış ancak incelenmek
üzere komisyon oluşturulmamış eserlerin geri çekilmesi durumunda inceletme
ücretinin %10’u kesilerek iade edilir.
(3) Başvuru sahiplerinin inceleme
taleplerine göre eserlerinin kime ait olduğunun belirlenebilmesi Kurulca
oluşturulacak komisyonca yapılır.
Yürürlük
MADDE 40 – (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Millî Eğitim Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder